Verslag van onze foodtrip door Ierland Deel 2. Geen klassiek verhaal deze keer maar een ode aan de lokale Ierse ondernemer. Op Bloom in the Park  kon ik uitgebreid kennis te maken met een aantal van hen. Ik was op zijn minst verrast en trakteer jullie daarom op een inspirerend verslag. Ga eens neuzen en laat je inspireren. Wij, Vlamingen kunnen er immers nog veel van leren….

Everybody is making food

Zoals Bernadette, één van de dames van Bord BIA mooi samenvatte : ”In Ireland is everybody making food” Meer en meer mensen beginnen vanuit een passie met een lokale productie en zetten deze vervolgens mooi in de markt. Deze beweging wordt mede ondersteund door de supermarkten die voor hen plaats in het schap voorzien. Wij maakten kennis met de 2 supersympathieke madammen van Bean & Goose. Handmade chocolade verrijkt met originele  (Ierse) smaken en stijlvol verpakt, is hun handelsmerk. Zowel op het vlak van smaak én communicatie het ontdekken waard.

Enthousiasme met de grote E

Als je niet weet wat enthousiasme is, moet je eens naar Ierland. Enthousiasme blijkt er aangeboren te zijn. Je wordt aangesproken, je krijgt een spontaan proevertje en voor je het weet zit is in hun verhaal. Neem nu Natacha. Het logo deed ons meteen vermoeden dat zij de dame achter het merk was. Ze vertelde haar verhaal en wij waren verkocht.  In 2007  begon haar zoektocht naar gezondere ‘snacks’. Lokale groenten en fruit gebruikte ze als basis voor haar eigentijdse kijk op ‘Raw Food uit het vuistje’. Recent bracht ze ook succesvol combinaties met chocolade op de markt.Bezoek zeker haar website en ontdek haar coole producten.

Granola en nog eens granola.

Eén ding is zeker. Granola is er niet alleen in, het is er zelf goed ingeburgerd. Op de markt trof je meerdere producten aan. De ene was al wat authentieker dan de andere maar allemaal hadden ze een top product. A Bowl of Granola is zeker het ontdekken waard. Leuke dame die enthousiast het verhaal bracht, schitterende verpakking en superveel proevertjes. Op hun facebookpagina leer je hun filosofie beter kennen.

12967888_1172279812796483_4041951600103625499_o

Creatieve ijsjes van avocado

Eén van de concepten is mij het meest zal bijblijven is ongetwijfeld Nobo. Deze ijsjventer pakt het totaal anders aan. In plaats van room en suiker gebruiken ze avocado’s en kokosroom om hun ijsroom te produceren. Geen artificiële smaken maar met echte producten als limoenen en vanillestokken brengen ze hun producten op smaak.  Ook communicatief is dit een voorbeeld.  Leuk herkenbaar logo, origineel lettertype en nieuwere serveerwijze maken het helemaal ‘over the top’.

Coole verpakkingen

Ik val tot slot in herhaling maar ook hier zijn de Ieren beter. Meer nog ze lopen een paar jaar voor. Hippe kleuren, mooie logo’s, grappige boodschappen en steeds voorzien van de nodige hashtags. Ik moet bekennen dat ik een paar producten kocht omdat ik de verpakking  zo leuk vond.  Wat denken jullie van deze van The Little Milk Compagnie, de bakmixen van Boutique Bake, hoeveboter van Improper Butter, de snoepjes van Mallow Mia en andere leuke concepten….