Samenwerken is één van mijn favoriete werkwoorden. Het kan zoveel moois opleveren. Maar waarom doen wij het zo weinig? Deze vraag houdt mij al een tijdje bezig. Als ondernemer werk ik graag samen. Ik haal er veel energie en inspiratie uit. Helaas stel ik vast dat het voor velen geen evidente stap is en men vaak liever op zijn eilandje blijft.  Ik heb daarom een paar leuke voorbeelden uit mijn eerste maanden als  ondernemer verzameld. Je haalt er beslist inspiratie uit om lekker veel te gaan samenwerken.

Omring je met specialisten

Sorry generalisten maar je kan niet in alles uitblinken. Of het nu over professionele foto’s, hippe grafische ontwerpen of leuk geschreven teksten gaat, samenwerken met een pro loont. Je kan je als ondernemer best focussen op wat zaken waar jij het sterkst in bent. Zo liet ik voor de opmaak van mijn workshop over smakelijke communicatie  Mélanie aka Illyvanilly helemaal haar ding doen. Ze kreeg een duidelijke briefing en ging met mijn woorden creatief aan de slag. Het resultaat mag er wezen. Ze slaagde erin om alles mooi te verbeelden. Bedankt Mélanie!

Zoek een win-win

Dank je wel zeg ik ook graag tegen Steven. Deze hippe kerel is het creatieve brein achter PureLife Style. Dit unieke winkelconcept maakt de verrassende combo van merken als Apple, Bose en Sonos met hippe meubels en woonaccessoires. “Een gedroomde plek voor mijn eerste workshop rond smakelijke communicatie”, dacht ik bij mezelf. Ik stapte naar hem toe,  wij overlegden en kozen een datum uit.  De workshop bij Pure Lifestyle geven was  een win-win voor iedereen. De aanwezige food-ondernemers hadden een ontspannende avond in een verrassende setting. Ik bracht hen mijn smakelijke inspiratie en Steven kon hun interessant ondernemersverhaal brengen. Kortom het was de perfecte setting voor echte Tafelklap.

Breng mensen samen

De streek waar ik woon, wordt – geheel ten onrechte- de marginale driehoek genoemd. Ondanks alle negatieve berichtgeving-  blijf ik heel sterk in onze troeven van onze regio geloven. Samen met Eveline, een getalenteerd foodfotografe en Julie, een madam die het altijd mooi grafisch verpakt, hebben wij de Creatieven Driehoek opgericht.  Met dit netwerk willen wij foodondernemers en creatievelingen uit onze regio samenbrengen. De eerste samenwerking- met een echt netwerkvent- was alvast een schot in de roos. Het was voor mij ook het bewijs dat je samen echt de mooiste zaken realiseert.

Maar doe vooral je eigen ding

En dan nog deze uitsmijter. Samenwerken is belangrijk maar doe ook én vooral je eigen ding. Het haalt niets uit om een ander te kopiëren. Laat je hoogstens inspireren door wat een ander doet en neem dit mee in jouw eigen, sterke verhaal. De voorbije maanden waren op dit vlak bijzonder boeiend. Van copy tot catering, heb ik het allemaal met even veel plezier gedaan. Nooit eerder vlogen de weken zo snel voorbij en had ik zoveel plezier  in alles wat ik doe. De sneltrein waar ik nu op zit, dwingt mij ook tot keuzes maken. Zo wil ik in de komende weken aan mijn eigen marketing. Mijn videootje waarin ik uitleg wat ik zoal doe, zal afgewerkt worden. En ja ook mijn website verdient een opsmuk. Geweldig veel goesting dus om te doen wat ik graag doe.

Gegroet

Een gelukkige maker van smakelijke communicatie